Invisible Worlds, 2016

Zu Invisible Worlds ist eine Vorzugsausgabe / special edition, die "Unlesbaren Briefe",  erschienen:
20 Vorzugsausgaben, bestehend aus jeweils einem Buch "Invisible Worlds" und einer Originalzeichnung, jedes Blatt signiert, datiert und nummeriert, 27 x 20 cm, 2017. Die verschiedenen Zeichen- und Briefpapiere sind von Brigitte Mahlknecht unlesbar beschriftet und bezeichnet. Es entstanden Blätter, die, so die Künstlerin: "so aussehen, wie bei mir Briefe aussehen könnten, würde ich noch Briefe schreiben. So in etwa haben Briefe bei mir jedenfalls mal ausgesehen."

Kontakt:
Ortner 2, Judith Ortner, 1010 Wien, Sonnenfelsgasse 8
ortner@ortner2.at, Tel: 01-512 74 69

Öffnungszeiten: Di-Fr 13.00 - 19.00 Sa 11.00 - 16.00

aus der Vorzugsausgabe / from the special edition

books can also be ordered under: studio@brigittemahlknecht.com

Brigitte Mahlknecht
Invisible Worlds, 2016

artist book, 28 x 21 cm, hardcover, 120 pages, 109 pictures
ISBN: 978-3-9504184-1-5, 28 Euro

Ein Künstlerbuch, 2016 erschienen im Eigenverlag, Hardcover im Format 28 x 21 cm, mit 120 Seiten und 109 Farbabbildungen. Zitate und Textauschnitte von David Komary, Italo Calvino und Irene Nierhaus. ISBN: 978-3-9504184-1-5, Preis der Normalausgabe: 28 Euro

Das Buch beinhaltet Arbeiten, die scheinbar zum Thema Kartografie passen, in Wirklichkeit aber eher Antikartografien sind, da keine Informationen verarbeitet werden. In einer Phase, in der die Künstlerin besonders viel gereist und also auch geflogen ist, wurde der Blick auf die Welt zu einem künstlerischen Thema.

"Die Zeichnungen entfalten Bildräume, die sich einer eindeutigen Bestimmung entziehen und den Betrachter auffordern, aus der Kontingenz der Linien Formen und Strukturen herauszulesen. Teilweise lässt sich gar Schriftähnliches erkennen, sodass die Zeichnung zwischen Darstellung und Zeichenhaftigkeit changiert, ohne sich festlegen zu lassen… Mahlknechts Bilder spiegeln einen Prozess der Bezeichnung wieder, der sein Bezeichnetes stets "verfehlt", wodurch das eigentliche Signifikat der Zeichnung sich in einen Raum der Unbestimmtheit verschiebt." (David Komary 2011)

"... The drawings reveal pictorial spaces that evade any unambiguous interpretation, challenging the beholder to discern forms and structures within the contingency of the lines. At times it is even possible to perceive something resembling writing, so that the drawing oscillates between pictorial representation and calligraphy without ever settling on one or the other. The possibility of interconnection always seems to be the Mahlknecht’s chief graphic intention. The artist ›creates‹ maps of imaginary pictorial spaces which contain a latent reference to the external world. She portrays vague and indeterminate topographies in which spatial tectonics appears not to apply. Differing spatial locations are interlaced, the categories of above/ below and in front of/behind threaten to turn into their opposite or to dissolve completely. Viewers lose their orientation in these expanding pictorial spaces and are forced to rely on their own ›reading‹ without being able to fall back on familiar experience. The gaze alternates between an orbital, cartographic perspective and an increased ground visibility, looking both down at and into the imaginary landscape. In opposition to the cartographic mechanism - the exertion of visual control via directing the gaze – Mahlknecht offers a view of endless distances, which comes close to transcending space altogether. She enables ›an airy, Icarian view that examines a world cosmically freed of the power of gravity‹. ... The artist’s drawings move between the remembered and the imaginary without strictly delimiting the boundary between these categories or allowing them to merge. Rather, this determined indeterminacy keeps the mode of representation in constant movement. The process of drawing thereby becomes the analogue path of ›aesthetic thinking‹, it manifests itself as a process of seeking which is not orientated towards results but rather the continuation of the aesthetic process. The drawing is revealed as a medium of temporalisation, as a reference to its own state of being in the process of becoming. Mahlknecht’s drawings appear as excerpts from a continuum of pictorial space which is only partially made concrete in individual pictures. These form temporal syntheses in which the origin and future of the lines are mutually entangled. Mahlknecht’s drawings reflect a process of depiction which constantly ›fails‹ to capture the thing depicted, thereby displacing the drawing’s actual significate into indeterminate space." (David Komary 2011)